onsdag 30 juni 2010

En gammal goding

Här kommer en gammal goding i från mig. Min gamla blogg kommer sakteligen att falla i glömska men där finns några smakbitar som är värda att rädda!

Jag fick för mig att jag skulle göra egna bordplacerings-korthållare och tog fram en skål och slarvade ihop en trolldeg! slarvade ihop en trolldeg!

Använde mig av runda utstickare i 3 olika former samt ett litet hjärt-utstickare. Alla dessa är egentligen menat som användning inom scrapbooking men det gick lika bra att använda dem till trolldegen!

Sen va det bara att börja bygga. Jag gjorde en provsats först för att se att det verkligen gick bra. En tandpetare använde jag för att göra hålet där sjävla hållaren som jag tänkte bända till i ståltråd skulle vara. Efter bränningen så va det dags för målningen. Jag använde mig av vanlig akrylfärg för det va den jag hade hemma.

Pillet med pärlorna va faktist aningen besvärligt men värt det i slutändan. Till slutet kom jag även på ett mycket lättare sätt än pilla tid dem en och en. Jag trädde på dem på en fråd med hjälp av en nål, la en rand med lim runtom och sedan tryckte jag fast den i en hel rad.

Längst ner blev det ett lager glitter med. Bara att limma lite och rulla runt!

Sen va det bara lackning och så vart det klart. Massa pill men det blev otroligt fint, dessutom tycker jag det väldigt charmigt när ingen är den andra lik. Det är så himla lätt och väljer man ekologiska produkter så kan det ju inte bli fel!



Trolldeg

1 dl vatten
2 dl mjöl
1 dl salt
1 msk olja

(välj gärna ekologiska produkter)

Arbeta ihop ingredienserna till en smidig deg. Torka figurerna i 100 grader, ca 1 timme. Låt dem sedan stå och svalna och hårdna till i ca ett dygn. Tryck ner tandpetare i hålen så det inte går igen!

Om det är någon där ute som ger sig på ett trolldegs projekt till bröllopet vill jag gärna se vad ni kan åstakomma!

Själv har jag övergett detta projektet och bestämt mig för att göra bordsplacering hjärtan i stället.

Inga kommentarer: