fredag 26 november 2010


Idag har det varit ruskigt kallt ute, så på min dagliga lunchpromenad passade jag på att göra lite ärenden. Det märktes att det är lönehelg för det var sjukt mycket folk på stan, blev lite folkskygg av att bara gå förbi Nordstan.
Jag gick i alla fall i raskt takt för att hinna handla lite julklappar och går förbi en tiggare som sitter ner på den kalla marken. Framför henne står en gammal, ragglig liten tant som rotar runt i sin plastpåse. Hon tar upp en jättefin scarf och ger till tiggaren och säger åt henne att hon ska ta på sig den så att hon inte fryser. Tiggaren förstod säkert ingenting men tanten strålande som en sol för att hon hade gjort dagens goda gärning. Hon fick mig verkligen att le.
Det är så svårt att se dem som tigger, sitta i snön och titta bedjande på en. Men man vet att man inte kan ge dem några pengar för det går till organiserad brottslighet. Jag hoppas verkligen att kvinnan får behålla sin scarfs men förmodligen säljs den på tradera inom några dagar.

Inga kommentarer: