måndag 14 oktober 2013

Kokos-monster!

Sådär, nu har jag gjort min första omgång med monsterkakor och efter några små mindre missöden blev det ändå bra till slut. Min fyllning ville inte riktigt stelna, tror det hade att göra med att jag denna gången använde en annan choklad än sist.
Var inne på panduro och köpte sockerpasta och de hade färgad choklad så jag köpte en påse grön för att prova. Men nej, jag kommer nog köpa vanlig choklad i framtiden och färga i stället.

Dessa är sååå enkla att göra, behöver inte ens ge er något recept utan det är bara att göra sina favorit makroner eller någon annan lite mjukare kaka. Valfri fyllning, går bra att bara köpa nutella.
Men självklart får ni receptet på dessa godingar med!

(bry er inte om det smutsiga fönstret, de håller på med markarbeten utanför oss)

Ca 30 dubbla kakor:

4 äggvitor
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
1/4 krm kanel
200 g kokosflingor

Fyllning:
200 g choklad
35 g smör
1 dl grädde

Dekor:
Färgad sockerpasta
Karamellfärg eller liknande

Börja med att smälta ihop chokladen med smöret och grädden. Det ska inte kokas! Använder du vit choklad så färga med en liten klick karamellfärg. Sen ska det stela. Tar ca 3 timmar i rumstemeratur men jag lät det svala och ställde in det i kylskåpet. Det gick alldeles utmärkt och den var lagom konsistens efter ca en timme. Blir den inte bra i konsistensen så kan man lägga i floursocker, det var det om jag fick göra nu sista gången då chokladen jag köpte på panduro inte stelnade på samma sätt som vanlig choklad.








Sätt på ugnen på 140 grader.
Vispa äggvitorna hårt tillsammans med socker, fyll på med sockret allt eftersom.
När smeten är ordentligt fluffig så blanda försiktigt in resten av ingredienserna. Vispa sist ihop smeten med kokosflingorna.

Lägg ut små klickar på ett bakplåtspapper på plåten. Som två 5 kronor ungefär så det ska inte vara stora utan slutresultatet ska vara ungefär som en eller två tuggor bara.

Grädda i mitten av ugnen i ca 30 minuter. De ska vara lite hårda utanpå men fortfarande lite gojsiga inuti. Låt dem svalna på ett galler och sen är det dags för det roliga!

Gör små tungor av sockerpastan, gör ett litet "snitt" i mitten av varje tunga med baksidan av en kniv.
Ta en tesked av fyllningen och kladda på hälften av kakorna, på med tungan och stäng igen med locket.

Tada! Ett smakfullt litet monster! Perfekt till Halloween-festen!

1 kommentar:

TezzTheMess sa...

Läskigt goda ser de ut! (och jag hade inte noterat fönstret om du inte skrivit det :P) Halloweenigt värre!