onsdag 21 mars 2012

Enkel "upcycling" utan nål och tråd!

Igår skrev jag lite om modet med dip dye. Jag är egentligen inte en mode-tjej, snarare anti-mode-tjej. Men igår var jag ute och shoppade med en vän och hittade något som jag tyckte var lite roligt att det blivit på modet igen, nämligen fransar. Det är på väskor, skor och även toppar. Meeeeen, aldrig att jag betalar 199:- för en sönderklippt tröja när jag har en fullt fungerande sax hemma.Så vi gick med raska steg till myrorna och köpte några roliga t-shirts där i stället. Sen är det bara att klippa utmed de streckade kanterna. T-shirt tyg behöver man inte sy kanterna på för de repar inte upp sig, så det är bara att klippa och vara glad!

Jag klippte min lite kortare framtill vilket jag tycker är finare. Sen klippte jag två remsor tyg från den överblivna ärmen och knöt ihop axelbanden, lät ändarna hänga ner lite.

Jag hittade en Batman tröja som jag gillade, lite lagom sliten. Kände när den var klar att den var lite stor. Det är ju snyggt med oversize men gillade det inte riktigt, så jag flätade några flätor av några fransar så drogs den in lite.

Snyggt, enkelt och bra för miljön. Man behöver inte ens köpa tshirts på second hand, man kan sno från maken, brorsan, pappa eller till och med göra om en gammal topp som man tröttnat på.

Om man har kroppen gör det så är denna toppen snygg tillsammans med ett par jeans. Har man inte kroppen för det, som jag, så är det ett roligt plagg att piffa till sina klänningar med t.e.x.

Inga kommentarer: