lördag 22 juni 2013

Enkelt solskydd till barnvagn!

Då har man överlevt ännu en nykter midsommarafton, det gick över förväntan faktiskt. Hade tänkt att unna mig ett glas vin, ammade Hugo lite tidigare än vanligt just därför men jag kom aldrig så långt som till vinet. Däremot blev det en massa god mat och mysiga människor!
Var hemma hos min mamma för middag och en barndomsvän plus hennes man och son gjorde oss sällskap. Deras son är bara 4 månader äldre än Hugo och det är deras första barn med. De bor i Halmstad så vi träffas inte jätteofta men nu den senaste tiden har vi kommit varandra mycket närmare vilket är himla kul. Nu hoppas vi på att våra barn kommer bli bästa vänner, som om de har något val!

Idag har Hugo varit väldigt trött. Han sov nästan hela natten och har legat och sovit nästan hela dagen också. Förrutom just när vi var på väg hem för då skulle det passas på att övas på lungkapaciteten!
Så härligt med ett skrikande barn i bilen. Man blir helt hjälplös med, vill ju bara lyfta upp honom mot bröstet och trösta honom men allt man kunde göra var att sitta där och prata lugnande med honom och klappa honom på huvudet och magen. Det är som om mitt hjärta brister varje gång han gråter, vilket är en klar förbättring för min del. I början grät jag också varje gång Hugo grät. Jag har jättesvårt för personer som gråter och när det helt plötsligt var mitt eget barn så kändes det lite som om hela världen gick under.
Dock så är han inte så jättekrävande, han tröstas väldigt lätt.

Nu har jag i alla fall en liten bild på "rullgardinen! jag sydde till Hugos ena vagn. Den är sydd i två lager för att skydda från solen så mycket som möjligt. Längst upp sitter den fast med vanligt karrborrband. Det är fastsytt på själva gardinen och i vagnen limmade jag fast det på insidan så det inte syns. Sen så sitter det två band på varje sida så att det bara är att rulla upp och knyta när det inte är soligt, vilket man knappt kan anklaga Midsommar 2013 att ha varit!
Har knytit upp gardinen helt snett också, jag är inte så bra på att "snygga" till innan jag tar bilder. Ni får ta det som det är, snett och vint men underbart!

Hugo ha förövrigt sen han föddes sovit i ett "babynest" i vår säng mellan mig och min man. Nu när vi åkte till Varberg så glömde vi "babynestet" hemma så han fick sova i sin vagn. Jag förväntade mig det värsta men han sov som en stock och tog det hela med ro även när han vaknade, han låg och pluttade i vagnen tills jag vaknade och gav honom mat och sen somnade han om.
Kanske är det helt enkelt dags för honom att sova i sin egen säng?
När det ändå gick så himla bra så kanske man borde vänja honom att sova i sin egen säng när han är liten, ju längre vi väntar desto svårare kommer det bli antar jag.

Inga kommentarer: