måndag 21 oktober 2013

En rolig ugglefilt!

Jaha, här sitter jag och upptäcker att mitt tidsinställda blogginlägg inte alls har lagts upp i min blogg. Har försökt fixa felet men får bara felmeddelande hela tiden så skriver om det och hoppas det fungerar denna gången!
Ni får ursäkta att bilderna inte är de bästa, jag brukar redigera bilderna innan jag lägger upp dem i bloggen men nu får jag ta bilderna direkt från min telefon eftersom jag inte är hemma på min egen dator.

Det var alltså i igår dags för pysselstafetten igen och denna gången tog jag ta fram symaskinen för att bjuda på en rolig och enkel filt med en uggla på!

Det som behövs är:
En stor bit fleece, finns billiga färdiga filtar på Ikea t.e.x men jag hade en stor bit hemma.
Olika stuvbitar
En rund, virkad duk
Lite stoppning
2 knappar
och en bit band.

Bitarna blir lite olika stora beroende på hur stor filt du använder så jag skriver inga mått utan skriver steg för steg i stället.

Först viker du filten  på mitten, vik den sen 2 eller 3 gånger igen åt andra hållet. Ta och rulla filten från den vikta sidan så den blir som en rulle som på bilden, kanten på filten ska alltså vara utåt!:

Nåla fast den virkade duken och utgå i från den när du klipper till dina andra bitar. Duken ska sitta ca 1 cm från nederkanten.  Av öronen, vingarna och fötterna klipper du dubbelt, när du sedan syr ihop dessa trycker du in lite stoppning.
På ögonen syr jag även en vit cirkel och i mitten syr jag dit knapparna som pupiller.  Jag sicksackar kanterna för att det verkligen ska bli den här hemsydda känslan. Sicksacka de andra bitarna också.

Ta bort en del i taget för att sy kanterna och nåla tillbaka den direkt igen så vet du att det blir precis som provat ut! Den syr du fast bitarna med 1 raksöm och vips så är den klar! Banden att knyta med syr du fast bakom vingarna.







Såhär ser den ut när den inte är ihoprullad, så ser ni att ugglan sitter allra längst ut på kanten. Exakt var den hamnar beror lite på hur stor filt du gör. Detta är en stor filt, passande för höstmys i soffan. Gör man en liten bebisfilt så hamnar ugglan mer i hörnet eftersom man inte behöver vika den lite stort.

Detta är den enkla varianten. Sen kan man såklart göra den hur avancerad som helst, man kan ju vändsy bitarna så det inte blir någon söm som syns, eller fodra den eller använda lappteknik.

Och eftersom jag blev en dag sen med mitt bidrag så är här länkarna till de som hade dagen efter mig i staffetten, fast de bloggar idag:
Sveas har gjort söta vetekuddar och Sockerpärlan visar söta halloweenhinkar!


Japp, lite krångel från mig. Och med min tur så lär ju mitt tidssatta inlägg dyka upp upp i bloggen med för att göra det lite extra förvirrat.

3 kommentarer:

maria syr och så vidare sa...

Vilken rolig idé! Riktigt smart sätt att piffa till fikafilten!

lopplisa sa...

Det här var nytt för mej!! Jättekul idé!

Anonym sa...

Fiffig idé!! Älskar ugglor så detta måste provas så småningom...
//Petra